تعریف رشته:
رشته تحصیلی ارشد پرستاری کودکان در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته، شاخهای از رشته پرستاری است که دانش آموختگان این رشته با کسب مهارت کافی در مورد ارائه مراقبتهای جامع بالینی پرستاری از پیشگیری اولیه تا توانبخشی، در وضعیت سلامت و بیماری به کودک و به دنبال آن، خانواده و جامعه، قادر خواهند بود که با بکارگیری اصول ارتباطات انسانی و اخلاق حرفهای، نیازهای بیولوژیکی، روانشناختی، اجتماعی و فرهنگی مددجو را در عرصه خدمات پرستاری کودکان شناسایی کرده و به منظور تأمین، حفظ و ارتقای سلامت آنها اقدامات لازم را به عمل آورند.
-اهداف:
اهداف کلان (goals) گروه برای پنج سال آینده:
1. توانمند سازی آموزشی و پژوهشی اعضای گروه
2. تربیت پرستارانی با دانش و توانایی ارایه خدمات بالینی و مدیریتی پیشرفته در بخش های کودکان و نوزادان
3. تربیت پرستارانی توانمند با تمرکز بر توسعه تفکر انتقادی، قضاوت بالینی ، یادگیری مادام العمر
4. ارتقاء سطح کیفی فعالیت های پژوهشی و مهارت های عملی و پژوهشی دانشجویان و کارکنان
5. ارتقا سطح پاسخگویی به نیازهای آموزشی جامعه پرستاری
-چشم انداز (Vission):
گروه پرستاری کودکان قصد دارد که تا سال 1406 با ارتقای کمی و کیفی خود در زمینه مسائل آموزشی و پژوهشی مرتبط با رشته در سطح ملی جزء 15 گروه ممتاز در ارتقاء سلامت کودکان باشد.
-رسالت(Mission)( بر اساس نیازهای جامعه، اسناد بالادست، ارزش ها و مسئولیت های اجتماعی، مبتنی بر شواهد، کارآفرینی، فناوری، آموزش مجازی و حضوری):
گروه پرستاری کودکان با برخورداری از نیروی انسانی توانمند، متخصص، متعهد و کارآمد رسالت دارد که نیروی انسانی پرستاری لایق و شایسته را با بکارگیری فن آوری روز در زمینه های آموزشی، پژوهشی، مدیریتی و مراقبت بالینی با تمرکز بر توانمند سازی آنها در زمینه پرستاری کودکان و نوزادان تربیت نماید و در این راستا با ایجاد بستری مناسب برای بهبود و رشد مهارتهای شغلی و استفاده از ارتقاء سطح علمی و عملکردی اعضاء گروه، در ارتقاء سطح سلامت جامعه نقش مؤثری ایفا نماید. این برنامه پرستارانی تربیت می کند که متعهد به یادگیری خودراهبر بوده و در دوره خدمت مرتبا دانش و مهارت شان را در همه ابعاد به روز می کنند.
-توانمندیهای گروه:
· بهره مندی از توانمندی های اعضای هیات علمی با مرتبه علمی مختلف استاد و دانشیاری و استادیاری و مربیان در گروه
· بهره مندی از دانشجویان کارشناسی ارشد به عنوان منتور در امر آموزش بالینی دانشجویان کارشناسی
· بهره مندی از متخصصین و رزیدنت های کودکان در امرآموزش دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد پرستاری کودکان
· تمرکز بر ارتقا توانمندی هایی نظیر تفکر انتقادی، قضاوت بالینی، یادگیری مستمر در طول عمر و...
· علاقمندی و مشارکت فعال اعضای گروه در برگزاری دوره های آموزش مداوم
· بهره گیری از اساتید متخصص در عرصه های آموزشی- پژوهشی و بالینی مختلف
· وجود مربیان جوان و مجرب که می توانند آینده را تضمین نمایند.
-وظایف گروه:
· تربیت دانشجویان پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد
· انجام پژوهش با متدولوژی های مختلف متناسب با نیازهای گروه، دانشکده، دانشگاه و جامعه
· تعامل با گروه های دیگر دانشکده به منظور ارتقاء و دستیابی به رسالت و اهداف دانشکده
· تعامل با سایر گروه های داخل و بیرون دانشگاه در جهت توسعه آموزش و پژوهش گروه
· مشارکت در برنامه های فرهنگی و اجتماعی
-صلاحیتهای مورد انتظار از دانش آموختگان:
الف: توانمندی های پایه مورد انتظار:(General Competencies)
دانش آموختگان این دوره قادر خواهند بود:• مراقبت های پرستاری را مبتنی بر فرآیند پرستاری: بررسی و ارزیابی، تشخیص، برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی در عرصه های مرتبط ارائه دهند.
• وضعیت سلامت کودک و خانواده را در موقعیت های مختلف پایش و پی گیری نمایند.
• اقدامات لازم در راستای آموزش، حمایت و مشاوره را به کودک و خانواده ارائه نمایند.
• برای شناسایی و حل مسائل سلامت کودک و خانواده، توان تصمیم گیری خلاق و مناسب را داشته باشند.
• توانایی کار تیمی را در شرایط گوناگون در نظام سلامت را داشته باشند.
• از توانمندی های لازم در امور پژوهش های کاربردی برخوردار باشند.
• از فناوری ها و دانش روز مبتنی بر شواهد در جهت ارتقاء کیفیت مراقبت های کودکان بهره برداری نمایند.
• یادگیرنده مادام العمر باشند.