اهداف، رسالت و توانمند های گروه

گروه:

پرستاری سلامت جامعه

مدیر گروه:

  دکتر پورصمد

 

-اهداف:

-  تربیت دانش آموختگان با استفاده از فرایند یادگیری تعامل  و فراگیر-محورجهت ارائه خدمات بیمار- محور، خانواده-محور و جامعه محور در راستای نقش های پیشگیری، مراقبتی، آموزشی، پژوهشی، توانبخشی، مشاوره ای، حمایتی، مدیریتی و مولد و کارآفرین

  -  تربیت دانش آموختگانی متعهد و با دانش و مهارت و مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی برای ایفای نقش خود در جامعه در راستای پاسخگویی به نیازهای بخش سلامت منطقه و کشور با  توجه به سیاست ­های کلی سلامت در سطح ملی و منطقه­ای، نقشه جامع علمی کشور، سند سلامت و سند تحول آموزش، اولویت­های منطقه ای و معضلات بهداشتی جهانی

-  تقویت دیدگاه مبتنی بر شواهد در آموزش به دانشجویان و ایجاد تفکر انتقادی و حل مسئله در آنها

- تقویت روحیه پژوهشگری و حفظ روزآمدی دانش در دانش آموختگان و اساتید گروه سلامت جامعه به منظور تولید علم و فناوری در راستای اهداف عالیه ایران اسلامی در زمینه های ارتقای سلامت، پیشگیری و توانبخشی

-    ارتقای فرآیندهای آموزشی و پژوهشی گروه در راستای اسناد بالادستی و نیازهای سلامت جامعه

- ترویج آموزش با روش های نوین و آموزش مجازی  از برای دانشجویان و ارتقای سواد سلامت جامعه بخصوص در سبک زندگی مناسب و خودمراقبتی  با آموزش های حضوری و  بسته های آموزش مجازی

-    تدوین راهبردهایی برای بهبود کارآفرینی و نو آوری در رشته پرستاری سلامت جامعه مطابق با معیارهای دانشگاه نسل سوم 

-  ارتقای توانمندی اعضای گروه سلامت جامعه برای رساندن خود و دانش آموختگان به اهداف فوق الذکر  با آموزش های بازآموزی به روش های حضوری و مجازی

 


 

-چشم انداز:

انتظار می رود، دانشکده پرستاری حضرت زینب (س) یاسوج در سلامت جامعه  طی ده سال آینده از لحاظ استاندارد ها، تولیدات آموزشی بخصوص آموزش مجازی و پژوهشی و ارائه خدمات پرستاری سلامت جامعه به مردم توسط دانش آموختگان رشته پرستاری سلامت جامعه در بخش های ارتقای سلامت و سبک زندگی مناسب ، مراقبت های بالینی خارج بیمارستانی پیشگیری و حمایتی در راستای نیازهای جامعه و اسناد بالادستی، در ردیف دانشکده های مطرح در سطح ملی و کشورهای منطقه قرار گیرد. همچنین انتظار می رود،  دانش آموختگان این دانشکده بتوانند با کسب توانمندی در زمینه های آموزشی، مراقبتی، مشاوره ای، پژوهشی، مدیریتی و نوآوری و با عملکرد مبتنی بر شواهد  نقش مؤثری در ارائه این خدمات در کلیه سطوح سلامت از پیشگیری تا بازتوانی در خانواده، گروه ها ی آسیب پذیر و جامعه در نظام عرصه خدمات سلامت  کشور ایفا نمایند و با ارائه خدمات اثربخش مسیر ارتقاء سلامت جامعه، سطح سواد سلامت جامعه  و کیفیت زندگی مردم را فراهم سازد. همچنین انتظار می رود با توجه به عدم وجود جایگاه حرفه ای در خارج از بخش های بالینی برای دانش آموختگان رشته پرستاری سلامت جامعه و در نتیجه عدم تحقق نقش های این رشته، با ایجاد کارآفرینی و فناوری در این رشته بتوان عرصه های مختلف سلامت جهت ارائه نقشهای متنوع  شغلی رشته ایجاد نمود.

 



-رسالت( بر اساس نیازهای جامعه، اسناد بالادست، ارزش ها و مسئولیت های اجتماعی، مبتنی بر شواهد، کارآفرینی، فناوری، آموزش مجازی و حضوری):

رسالت ( مأموریت ) :

رسالت اصلی دانشکده پرستاری یاسوج و گروه پرستاری سلامت جامعه ، تربیت دانش آموختگانی آگاه و متخصص، کارآمد، متعهد، اخلاق مدار، مسئولیت پذیر و پاسخگو است که که با تکیه بر استانداردهای ملی و بین المللی و حرفه ای، نیازهای بخش سلامت منطقه و کشور با  توجه به سیاست ­های کلی سلامت در سطح ملی و منطقه­ای، نقشه جامع علمی کشور، سند سلامت و سند تحول آموزش، اولویت­های منطقه ای و معضلات بهداشتی جهانی خدمات سلامت را در کلیه سطوح حفظ  و ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری تا بازتوانی با استفاده از ابزار های استاندارد و بهره گیری از تکنولوژی جدید و به روز در سطح جامعه و در جایی که مردم کار و زندگی می کنند ارائه دهند و زمینه حفظ و ارتقای سلامت آحاد جامعه را فراهم آورند.

یکی دیگر از رسالت های گروه بهداشت جامعه تربیت دانش آموختگانی است که با یادگیری در راستای اهداف آموزشی رشته، مهارت های حرفه ای، مبتنی بر شواهد،  تفکر انتقادی، ایده پردازی و حل مسئله قادر به ایفای نقش هایی از قبیل پیشگیری، مراقبتی، آموزشی، پژوهشی، مشاوره ای، حمایتی، مدیریتی و مولد و کارآفرین برای مددجویان ، خانواده ها، گروه ها و جامعه باشند.

همچنین این دانشکده و گروه تلاش می نماید دانش آموختگانی تربیت نماید که در آموزش سلامت، ارتقای سواد سلامت و سبک زندگی سالم و خودمراقبتی به افراد ، گروه ها و خانواده ها سرآمد باشند  و قادر باشند از همه افراد در سنین  مختلف، گروه ها و  خانواده ها ی آسیب پذیر و بخصوص از مبتلایان به بیماری های مزمن و بیماران حاد از جمله  در پاندمی ها مبتنی بر شواهد و بخصوص طبق راهنماهای مراقبتی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ارائه مراقبت نمایند .بعلاوه این دانشجویان قادر باشند با  جلب مشارکت افراد، خانواده ها و گروه ها، مراقبت ها به صورت مددجو محور، خانواده محور و جامعه محور ارائه گردد. 

این دانشکده و گروه سلامت جامعه تلاش می نماید امکانات و تسهیلات  را برای آموزش دانشجویان و بازآموزی اساتید به صورت حضوری و مجازی و همینطور پژوهش اساتید و دانشجویان در زمینه های مرتبط با سلامت بخصوص در جهت ارائه فناوری در این حوزه  ارائه نماید تا صلاحیت های لازم و زمینه برای تحقیق، توسعه آموزش پزشکی و توسعه حرفه ای ایجاد نماید. تأکید بر رعایت  اصول اخلاقی و کدهای اخلاقی در آموزش و پژوهش سرلوحه رسالت این دانشکده است.

 



-توانمندی­ها و وظایف گروه:

 

توانمندی های گروه:

 -توانمندیهای آموزشی اعضای هیات علمی به روش های حضوری و مجازی  با مرتبه علمی مختلف در گروه

- بازآموزی مداوم اساتید در حیطه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی به صورت حضوری و مجازی

- وجود دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای همکاری آموزشی و پژوهشی

- وجود اساتید توانمند در حیطه پژوهشی

- تعامل خوب بین اعضای گروه با سایر گروه های آموزشی در دانشکده و دانشگاه

وظایف گروه

-          ارائه آموزش برنامه ریزی شده با کیفیت طبق سرفصل و نیازهای جامعه با روش های نوین به صورت حضوری و مجازی بر اساس رفرنس های به روز  در جهت رسیدن به رسالت دانشکده

-          پرورش دانشجویان متعهد، بااخلاق و نوآور و کارآفرین با پرورش تفکر خلاق و انتقادی، عملکرد مبتنی بر شواهد، ایده پردازی، حل مسئله در دانشجویان و ....

-          ارائه بازآموزی در حیطه های آموزشی، پژوهشی، مدیریتی و فرهنگی و استارآپ های مرتبط با خدمات پیشگیری در سطح جامعه برای اساتید و دانشجویان با روش های آموزشی حضوری و مجازی

-          کاربردی نمودن پژوهش ها و پایان نامه ها و ایجاد فناوری هایی در سلامت در جهت دانشگاه های نسل سه

-           کمک به توسعه دانشگاه و رشته با ایجاد محصولات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی

-          کمک اعضای هیأت علمی به ارتقای خود و دانش آموختگان به مراتب بالاتر

-          نیاز به آشنایی اعضای گروه با استانداردهای ملی و بین المللی و حرفه ای رشته، نیازهای بخش سلامت منطقه و کشور با  توجه به سیاست ­های کلی سلامت در سطح ملی و منطقه­ای، نقشه جامع علمی کشور، سند سلامت و سند تحول آموزش، اولویت­های منطقه ای و معضلات بهداشتی جهانی خدمات سلامت

 



-صلاحیت­های مورد انتظار از دانش آموختگان:

ارتقای مهارت های ارتباطی، تعامل، آموزش، پژوهش و نگارش مقالات علمی، تفکر نقادانه و مهارت های حل مسئله، مهارت های مدیریت (سیاستگذاری- برنامه ریزی، سازماندهی- پایش، نظارت و کنترل-ارزشیابی)، مبتنی بر شواهد و حرفه ای گرایی

مشارکت در برنامه های ارتقای سلامت،  پیشگیرانه نظام سلامت و توانبخشی افراد، گروه ها و جامعه  

همکاری در بررسی و تحلیل وضعیت سلامت، تشخیص مشکلات سلامت در سطح جامعه و ارائه گزارش به مسئولین

نظارت و مشارکت در طرح های غربالگری و ایمن سازی  برای بیماری های واگیر و  طرحهای غربالگری بیماری های غیرواگیر مانند فشارخون بالا، دیابت شیرین، سرطان هاو بیماری های قلبی و عروقی

توانمندسازی و ظرفیت سازی مؤسات اجتماعی، سازمان ها، گروه ها و شبکه ها برای تشویق و ترغیب جامعه برای اقدامات مشترک در زمینه بهداشت فیزیکی، ایمنی مواد غذایی، محیط های کاری سالم، ایمنی جاده ها و پرورش روابط اجتماعی و فعالیت ها در میان افراد جامعه

مراقبت ضروری مبتنی بر  بیمارمحور، خانواده محور و جامعه محور  

توانمندسازی و آموزش فرد، خانواده و جامعه بر مبنای سطوح پیشگیری بر اساس نیازهای جامعه

مشارکت و همکاری در آموزش دانشجویان دوره های کارشناسی و کارکنان نظام های سلامت در عرصه های ارائه خدمات سلامت

تهیه بسته های آموزشی به صورت حضوری و مجازی و آموزش رفتارهای بهداشتی و سبک زندگی مناسب به جامعه

تحلیل، شناسایی مشکلات پرستاری در جامعه و ارائه راهکارهای اصلاحی به مسئولین مربوطه

مشارکت و همکاری در سیاستگذاری های پرستاری در نظام سلامت و جامعه و برنامه ریزی،  اجرا و ارزشیابی برنامه های تأمین سلامت در جامعه، با تأکید بر خدمات پرستاری

همکاری در برنامه های تحول نظام سلامت و تدوین راهنماهای بالینی

همکاری و مشارکت در انجام و توسعه پژوهش های سلامت محور و مبتنی بر جمعیت در نظام سلامت در رشته پرستاری جامعه  (Health System Research)

انتشار، انتقال دانش و به کارگیری نتایج تحقیقات در جهت توسعه و ارتقای سطح کیفیت خدمات  بهداشتیدرمانی، توانبخشی و مراقبتهای پرستاری در جامعه

ارائه خدمات پرستاری به گروه های هدف دارای اولویت نظیر زنان، سالمندان، کودکان و نوجوانان، افراد ناتوان و بیمار در جامعه

ارائه مراقبت های پرستاری در مراکز بهداشتی در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع

پیگیری وضعیت سلامت مددجو و خانواده با انجام بازدید و ارائه مراقبت های پرستاری و آموزش های ضروری در منزل و ارجاع در صورت لزوم

مشارکت با نهادهای اجتماعی جهت ارائه خدمات به گروه های محروم و فاقد دسترسی به خدمات سلامتی

توانمندی مدیریت و رهبری در بخش های سلامت

مشارکت در راه اندازی مراکز جامع سلامت و راه اندازی استارآپ های مرتبط با خدمات پیشگیری در سطح جامعه