شیوه نامه اجرایی برنامه درسی رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته پرستاری کودکان مصوب 1391
مقدمه:
جهت نیل به اهداف آموزشی و پژوهشی، مهم ترین رویکرد رعایت و اجرای صحیح برنامه آموزشی می باشد. آخرین برنامه آموزشی رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته پرستاری کودکان در سال 1391 به تصویب رسیده و برای اجرا به دانشگاه های علوم پزشکی ارسال گردیده است. لذا به منظور اجرای صحیح برنامه فوق این شیوه نامه تدوین گردیده است.
تعاریف
برنامه آموزشی: عبارتست از تعیین اهداف آموزشی و پیش بینی عملیات و فعالیتهای آموزشی برای رسیدن به اهداف آموزشی از قبل تعیین شده با توجه به امکانات و محدودیت های آموزشی و همچنین نظام ارزشی جامعه.
کوریکولوم: کوریکولوم عبارتست از آنچه که بایـد در یـک برنامـه آموزشـی رخ دهد، آنچه هدف آموزش دهنده می باشد و آنچه در راه این هدف انجام می گیرد.
اجزای کوریکولوم: هر کوریکولوم، جدا از برداشت ها و تعاریف متعدد آن، بایستی دارای 4 جزء باشد:
اهداف ومحتوا
هدف کلی
هدف کلی آموزش پرستاری در مقطع کارشناسی، تربیت افرادی است که قادر باشند به عنوان عضوی از تیم سلامت به ارائه خدمات مراقبتی و بهداشتی، آموزشی، پژوهشی، مشاوره ای، مدیریتی و حمایتی و توانبخشی جهت تامین، حفظ و ارتقاء سلامت فرد، خانواده و جامعه بپردازند.
وظایف حرفه ای دانش آموختگان
وظایف حرفه ای دانش آموختگان با توجه به نقش های مراقبتی و بهداشتی، آموزشی، پژوهشی، مشاوره ای، مدیریتی، حمایتی و توانبخشی عبارتند از :
در نقش مراقبتی:
برقراری ارتباط مناسب با مددجو، خانواده و اعضای تیم سلامت
ارائه خدمات مراقبتی - حمایتی مبتنی بر شواهد در سطوح مختلف پیشگیری به کودک و خانواده
بررسی نیازهای توانبخشی کودک و ارجاع به موقع بیمار به مراکز مربوطه
در نقش آموزشی - مشاورهای:
آموزش مهارت فرزند پروری به خانواده
آموزش و ارائه مشاوره صحیح و روز آمد به کودک، خانواده و جامعه در ارتباط با سلامت کودکان در سطوح مختلف پیشگیری
مشارکت و همکاری در آموزش دانشجویان مقاطع پایین تر و کارکنان نظام سلامت در عرصه های ارایه خدمات سلامت
مشارکت در تدوین دستورالعمل های آموزشی مرتبط با رشته با مسئولین سلامت
مشارکت در تولید الگوها و بسته های آموزشی دانشجویان، همکاران و مددجویان
در نقش پژوهشی:
شناسایی مشکلات موجود مرتبط با سلامت کودک
ارائه راه حلهای کاربردی مناسب برای مشکلات سلامت کودکان به مسئولین سلامت
مشارکت در انجام تحقیقات در زمینه های مرتبط و نشر نتایج آن
مشارکت در تدوین اولویت های پژوهشی و ارائه و اجرای طرح های بنیادی و کاربردی
انتقال دانش و به کار گیری نتایج تحقیقات در جهت توسعه و ارتقای سطح کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی و توانبخشی
مشارکت در تولید دانش و فن آوری در زمینه کودک سالم و بیمار
مشارکت در تولید و معرفی الگوهای رشد و تکامل
مشارکت در تولید ابزارهای پژوهشی و شاخص های مربوط به سلامت کودکان
در نقش تشخیصی(پایش):
ارزیابی کودکان و خانواده آنها به منظور تشخیص نیاز مددجویان به خدمات پرستاری در بخش های کودکان و عرصه های
مرتبط
در نقش پیشگیری و مروج سلامت (بر اساس برنامه ها و دستورالعمل های کشوری):
پایش واکسیناسیون مددجویان و پیگیری تا حصول اطمینان
همکاری در برنامه های غربالگری مرتبط با نظام سلامت
پایش، رشد و تکامل کودک
ترویج تغذیه با شیر مادر
پایش تغذیه کودکان
در نقش مدیریتی:
مشارکت در سیاست گذاری های بخش سلامت در حیطه مرتبط
همکاری در برنامه ریزی و اجرای برنامه های مرتبط با رشته در جامعه
توانمندی های مورد انتظار دانش آموختگان:
دانش آموختگان این دوره قادر خواهند بود:
· مراقبت های پرستاری را مبتنی بر فرآیند پرستاری: بررسی و ارزیابی، تشخیص، برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی در عرصه های مرتبط ارائه دهند.
· وضعیت سلامت کودک و خانواده را در موقعیت های مختلف پایش و پی گیری نمایند.
· اقدامات لازم در راستای آموزش، حمایت و مشاوره را به کودک و خانواده ارائه نمایند.
· برای شناسایی و حل مسائل سلامت کودک و خانواده، توان تصمیم گیری خلاق و مناسب را داشته باشند.
· توانایی کار تیمی را در شرایط گوناگون در نظام سلامت را داشته باشند.
· از توانمندی های لازم در امور پژوهش های کاربردی برخوردار باشند.
· از فناوری ها و دانش روز مبتنی بر شواهد در جهت ارتقاء کیفیت مراقبت های کودکان بهره برداری نمایند.
· یادگیرنده مادام العمر باشند.
استراتژی های یاددهی یادگیری
بر اساس آنچه در برنامه آموزشی آمده است این برنامه بر راهبردهای آموزش مبتنی بر وظایف، آموزش جامع نگر، آموزش جامعه نگر، آموزش مبتنی بر مشکل، آموزش مبتنی بر موضوع، آموزش بیمارستانی، آموزش مبتنی بر شواهد و آموزش سیستماتیک استوار است بنابراین گروه پرستاری در آموزش های خود رویکردهای فوق را مد نظر قرار داده و از آنها استفاده خواهد نمود.
روش ها و فنون آموزشی:
· در مباحث نظری از روش های آموزشی سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث در گروه های بزرگ و کوچک، آموزش از طریق کار در تیم (Team Based Learning)، کارگاه های آموزشی، ژورنال کلاب ، ارایه مورد بیماری و ارایه کنفرانس استفاده خواهد شد.
· مباحث عملی: از روش آموزشی مستقیم و شبیه سازی از طریق کار با مانکن و در سالن پراتیک استفاده خواهد شد.
· روشهای آموزشی مورد استفاده در کارآموزی و کارورزی: روش کار Case Method خواهد بود و از روش های آموزشی راند بیماران، مشاهده مستقیم و بازخورد، کنفرانس های درون بخشی، ارایه case، کارپوشه و لاگ بوک استفاده می شود.
فرایندهای ارزیابی دانشجویان
· ارزیابی به صورت تکوینی و نهایی انجام خواهد گرفت.
· در دروس نظری ارزیابی تکوینی به صورت کوئیز و آزمون میان ترم خواهد بود. ضمن اینکه اساتید می توانند از کنفرانس های کلاسی ، تکالیف و ارایه مورد بیماری نیز برای ارزیابی تکوینی استفاده کنند.
· ارزیابی نهایی (summative) در دروس نظری به صورت آزمونهای چندگزینه ای، EMQ، صحیح غلط، آزمون شفاهی و آزمون تشریحی استفاده می شود. آزمون ها باید به نحوی انجام گیرد که سطوح مختلف توکسونومی بلوم را در حیطه شناختی پوشش دهد.
· در دروس عملی ارزیابی از طریق آزمون ساختارمند عینی انجام خواهد گرفت.
· در دروس کارآموزی و کارورزی ارزیابی دانشجو با استفاده از مشاهده مستقیم ، چک لیست های ارزیابی، پورتفولیو ، لاگ بوک و ارزیابی 360 درجه انجام می شود.
· در ارزیابی دانشجو در هرکدام از دروس اساتید موظف به استفاده از دو نوع آزمون می باشند.
· قبل از آزمون ها اساتید موظف به تهیه جدول بلوپرینت آزمون می باشند.
· کلیه آزمون های کتبی پس از آزمون باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.
فرایندهای ارزشیابی کوریکولوم
1. تعیین، انتخاب، پالایش، یا تغییر غایت های برنامه و هدف های ارزشیابی
2. مشخص کردن استاندار ها / هدف ها
3. تهیه طرح ارزشیابی مناسب
4. انتخاب یا تولید روش های جمع آوری داده ها
5. جمع آوری داده های مناسب
6. پردازش، خلاصه کردن و تحلیل داده ها
7. مقایسه داده ها با استانداردها
8. گزارش و بازخورد دادن از نتایج
v ارزشیابی برنامه از نظر ذینفعان بر نامه شامل اعضای هیئت علمی، کارشناسان، دانشجویان و دانش آموختگان انجام می شود.
v ارزشیابی برنامه شامل درونداد، فرآیند و برونداد می باشد.
حوزه های ارزشیابی |
سؤالات ارزشیابی |
منبع ارائه اطلاعات |
روش و ابزار گردآوری اطلاعات |
زمان و تناوب گردآوری اطلاعات |
فرد یا افراد مسئول گردآوری اطلاعات |
مبنای تفسیر اطلاعات ارزشیابی |
منابع و امکانات |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
برنامه آموزشی |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
هیئت علمی |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
فراگیران |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
یاددهی و یادگیری |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
سنجش و ارزیابی |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
دانش آموختگان |
|
|
|
|
|
|
تحقیقات و فن آوری |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
کاربرگ ارزشیابی برنامه آموزشی
چک لیست ارزشیابی برنامه آموزشی
نام گروه برگزار کننده : عنوان دوره : سال و مقطع تحصیلی : |
تاریخ اجرای دوره : تعداد دانشجویان: |
تاریخ اجرای دوره (شروع وپایان دوره) : محل برگزاری : |
نام و نام خانوادگی مدرس دوره : تاریخ نظارت بر اجرای دوره : |
نام و نام خانوادگی ناظر: |
ردیف |
|
عنوان |
امتیاز مطلوب |
امتیازکسب شده |
1 |
فرایند قبل از اجرای دوره |
تدوین دوره آموزشی طبق طرح درس مبتنی بر کوریکولوم مصوب |
2 |
|
3 |
پوشش کامل محتوای کوریکولوم در طرح درس |
2 |
|
|
4 |
بررسی صالحیت مدرسان (مدرک مرتبط – سابقه تدریس – تجریه مرتبط – شایستگی عمومی ) |
2 |
|
|
5 |
هماهنگی با مدرسین دوره قبل از اجرا ( در خصوص زمان اجرای دوره – ارائه دروس – محتوای آموزشی ) |
2 |
|
|
6 |
تهیه طرح درس و برنامه زمانبندی دوره آموزشی توسط مدرسین |
2 |
|
|
7 |
تهیه منابع علمی موردنیاز (جزوه – کتاب – نرم افزار و ...) |
2 |
|
|
8 |
آماده نمودن وسایل کمک آموزشی مورد نیاز دوره |
2 |
|
|
9 |
فرایند احرای دوره |
توجیه دانشجویان در خصوص اهداف ، محتوا، نحوه ارائه دروس و مقررات آموزشی توسط مسئول دوره |
2 |
|
10 |
ارائه دروس توسط مدرسین بر اساس سرفصل دروس و طرح درس |
2 |
|
|
11 |
برگزاری پیش ازمون و پس آزمون |
2 |
|
|
12 |
اجرای دوره آموزشی مطابق با برنامه زمانبندی |
2 |
|
|
13 |
اجرای ارزشیابی تکوینی و نهایی |
2 |
|
|
14 |
ارائه سؤالات در بازه زمانی مقرر به کمیته امتحانات |
2 |
|
|
15 |
اعلام نمرات در اسرع وقت به مدیر گروه و سایت سما |
2 |
|
|
16 |
انجام ارزشیابی دوره و مدرس توسط دانشجویان |
2 |
|
|
17 |
فرایند پس از اجرای دوره |
تحلیل نتایج ازمون و اصالح آزمون با توجه به نتیجه تحلیل |
2 |
|
18 |
برنامه ریزی جهت اصلاح دوره بر اساس نظر سنجی از فراگیران |
2 |
|
|
19 |
استخراج وتحلیل نتایج ارزشیابی دوره و مدرس |
2 |
|
|
20 |
انجام فعالیتهای مداخله ای براساس تحلیل نتایج ارزشیابی دوره |
2 |
|
|
21 |
ارائه نتایج دوره به مدیر گروه |
2 |
|
|
جمع |
|
42
|
|