مجموعه رسالت و اهداف گروه کارشناسی ارشد پرستاری داخلی - جراحی

تعریف رشته:

رشته پرستاری داخلی- جراحی، شاخه ای از پرستاری است که به تربیت پرستارانی متبحر، آگاه، توانمند و متعهد به مراقبت از مدد جویان بزرگسال با اختلالات و بیماری های داخلی و جراحی می پردازد. دانش آموختگان این رشته با بکارگیری رویکرد مراقبت مبتنی بر شواهد، مددجو محور، جامع و جامعه نگر، با تکه بر اصول اخلاق و ارتباطات انسانی،  نیازهای مدد جویان را در ابعاد مختلف شناسایی کرده و در سطوح سه گانه پیشگیری به ارائه خدمات تخصصی مراقبتی می پردازد.

دورنما:

در یک افق ده ساله این دوره از لحاظ استاندارد های آموزشی، تولیدات پژوهشی و کارآفرینی در عرصه جامعه و ارائه مراقبت های پرستاری به مردم در ردیف 15 برنامه برتر کشور خواهد بود.

رسالت:

رسالت این دوره تربیت پرستارانی متبحر، توانمند، مسئولیت پذیر، اخلاق مدار، جامع نگر و پژوهشگر است که بتوانند با بکار بستن تفکر انتقادی و با تکه بر بکارگیری علوم پرستاری مبتنی بر شواهد، مراقبت های پرستاری را به آحاد جامعه در سه سطح پیشگیری ارائه دهند. همچنین دانش آموختگان این دوره بایستی قادر باشند مطابق استاندارد های کشوری و بین المللی کار نموده و نقش هایی را ایفا نمایندکه سلامتی جامعه را ارتقاء داده و منجر به پیشرفت پرستاری شوند.

 

اهداف کلی:

پس از اجرای برنامه انتظار می رود دانش آموختگان این دوره قادر باشند.

·         مراقبت های تخصصی پرستاری را بر اساس فرایند پرستاری و در عرصه های مختلف ، به مدد جویان ارائه دهند.

·         در نقش آموزشی از عهده برنامه ریزی ، اچرا و ارزشیابی آموزشی فراگیران(همکاران، مددجویان و خانواده آن ها) برآیند.

·         در تدویت سیاست های مرتبط با ارتقای سلامت بزرگسالان، مشارکت فعال داشته باشند.

·         در برنامه هاب پژوهشی ،همکاری و مشارکت داشته باشند.

·         مرلقبت های پرستاری استاندارد را با هدف پیشگیریو ارتقاء سطح سلامت جامعه ، ارائه نمایند.

·         با اعضای تیم سلامت،مددجویان و همراهان، ارتباطی موثر و حرفه ای برقرار نمایند.

·         با تمام اعضای تیم درمان، همکاری بین حرفه ای داشته باشند.

·         توانایی کارآفرینی در جامعه در حوزه سلامت داشته باشند.

 

 

توانمندی و مهارت های مورد انتظار برای دانش آموختگان

(Expected Competencies)

 

الف: توانمندی های پایه مورد انتظار:(General Competencies)

·         برقراری ارتباط اخلاق مدارانه با مددجو، خانواده، تیم سلامت و مدیران

·         بکارگیری تفکر نقادانه در برنامه ریزی مراقبتی مددجویان و ارائه پیشنهادات در راستای ارتقاء ابعاد مختلف نظام سلامت

·         بکارگیری و مشارکت در مدیریت (سیاست گذاری- برنامه ریزی- سازماندهی- پایش- نظارت و کنترل- ارزشیابی) مبتنی بر شواهد

·         شناخت، تحلیل و حل مسائل سلامت بزرگسالان بر اساس بکارگیری روش حل مساله

·         تصمیم گیری و قضاوت مبتنی بر شواهد در موقعیت های فوری و عادی مرتبط با سلامت بزرگسالان

·         طراحی و اجرای پژوهش های مورد نیاز و استفاده از نتایج آن در برنامه ریزی مراقبت از مدد جویان

·         کاربرد اصول گزارش و نگارش علمی در انتشار نتایج پژوهش ها و اطلاعات علمی

·         رعایت اصول حرفه ای در تمامی فعالیت ها

·         توسعه و ارتقاء فردی و سازمانی

·         برنامه ریزی و ارائه مراقبت بر اساس مدل های پرستاری

·         طراحی و اجرای برنامه های آموزش کارکنان پرستاری

 

توانمندی های گروه:

·         بهره مندی از توانمندیهای اعضای هیات علمی با مرتبه علمی مختلف استاد و دانشیاری و استادیاری و مربیان در گروه

·         بهره مندی از دانش آموخته های مقاطع کارشناسی ارشد داخلی-جراحی در جهت آموزش بالینی دانشجویان

·         علاقمندی و مشارکت فعال اعضای گروه در برگزاری دورههای آموزش مداوم

·         بهره گیری از اساتید متخصص در عرصه های آموزشی- پژوهشی و بالینی مختلف

·         وجود مربیان جوان و مجرب که می توانند آینده را تضمین نمایند.

وظایف گروه:

·         تربیت دانشجویان پرستاری در دو مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد

·         انجام پژوهش با متدولوژی های مختلف  متناسب با نیازهای گروه، دانشکده، دانشگاه و جامعه

·         تعامل به گروه های دیگر دانشکده به منظور ارتقاء و دستیابی به رسالت و اهداف دانشکده

·         تعامل با سایر گروه های داخل و بیرون دانشگاه در جهت توسعه آموزش و پژوهش گروه

·         مشارکت در برنامه های فرهنگی و اجتماعی