مجموعه رسالت و اهداف گروه کارشناسی ارشد روان پرستاری
تعریف رشته:
روان پرستاری شاخه ای از رشته پرستاری است که با تلفیق آموخته های آموزشی و بافته های پژوهشی و بکارگیری اصول ارتباطات انسانی و نظریه های روان پرستاری و با کسب تبحر و مهارت کافی در زمینه مراقبت های جامع پرستاری خدمات خود را در سطوح مختلف پیشگیری به گروه هدف خود که عموما افرادی هستند که به اختلالات روانپزشکی، ناتوانی های یادگیری و هوشی دچار می باشند ارائه می نمایند
دورنما:
در یک افق ده ساله این دوره از لحاظ استاندارد های آموزشی، تولیدات پژوهشی و کارآفرینی در عرصه جامعه و ارائه مراقبت های پرستاری به مردم خود را تثبیت نماید و در ردیف 20 برنامه برتر کشور خواهد بود.
رسالت:
رسالت این دوره تربیت پرستارانی متبحر، توانمند، مسئولیت پذیر، اخلاق مدار، جامع نگر و پژوهشگر است که بتوانند با بکار بستن دانش و مهارت کافی به مراقبت از بیماران روان پزشکی و حفظ و ارتقاء سلامت خانواده و جامعه در سطوح مختلف پیشگیری بپردازند. همچنین دانش آموختگان این دوره بایستی قادر باشند مطابق استاندارد های کشوری و بین المللی عمل نموده و با ایفای نقش های تعریف شده شامل نقش مراقبتی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی سلامتی جامعه را ارتقاء داده و منجر به پیشرفت پرستاری شوند.
اهداف اختصاصی گروه:
پس از اجرای برنامه انتظار می رود دانش آموختگان این دوره قادر باشند.
- مراقبت های روان پرستاری را مبتنی بر فرآیند پرستاری بررسی و ارزیابی، تشخیص، برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی در عرصه های روان پرستاری ارائه دهند و وضعیت سلامت مددجو را در موقعیت های مختلف پایش و پی گیری نمایند.
- اقدامات لازم در راستای آموزش، حمایت و مشاوره به مددجو و خانواده را ارائه نمایند .
- برای شناسائی و حل مسائل سلامت مددجویان توان تصمیم گیری مناسب را داشته باشند.
- توانایی کار تیمی را در شرایط گوناگون در نظام سلامت را داشته باشند.
- از توانمندی های لازم در امور پژوهش های کاربردی برخوردار باشند .
- از فناوری ها و دانش روز مبتنی بر شواهد در جهت ارتقاء کیفیت مراقبت از بیماران روانی بهره برداری نمایند.
- یاد گیرنده مادام العمر باشند.
توانمندی و مهارت های مورد انتظار برای دانش آموختگان
(Expected Competencies)
الف: توانمندی های پایه مورد انتظار:(General Competencies)
الف – توانمندیهای عمومی مورد انتظار برای دانش آموختگان این مقطع عبارتند از :
- مهارتهای ارتباطی : مهارت ارزیابی مددجوی روانی و خانواده
- تفسیر آزمایشات مانند: الکترولیتها، هورمونها و لیتیوم
- تشخیص مشکلات مددجویان - برنامه ریزی برای مقابله با مشکلات سلامت مددجویان
- انجام مراقبتهای پرستاری لازم برای بیماران روانی و ذهنی
- ایفاء نقش تخصصی در تیم روان درمانی بعنوان متخصص مراقبتهای روان پرستاری
- مهارت مشاوره در زمینه روان پرستاری - مهارت آموزش در زمینه روان پرستاری به مددجویان، خانواده ها و دانشجویان
- مهارت مدیریت واحدهای مرتبط با رشته و اداره گروه
- پژوهش و نگارش مقالات علمی : مهارت کار تیمی و انجام هماهنگی های بین رشته ای
مهارتهای فرآیندی و رویه ای دانش آموختگان این رشته، بایستی علاوه بر تسلط بر انجام کلیه رویه های تشخیص درمانی ( procedures) که در دوره کارشناسی پرستاری آموخته اند، برای انجام رویه های زیر نیز آمادگی کامل داشته باشند :
- مراقبت از مددجویان قبل و بعد از الکتروشوک
- مراقبت از مددجویان مبتلا به اختلالات روانی
- آرام کردن بیمار پرخاشگر و نا آرام و دارای افکار خودکشی
- مراقبتهای مدیریت خشم
- Advanced and Basic Life support
- به کارگیری نکات، مقررات و ادوات مرتبط با patient safety :
- مدیریت کنترل مددجو patient control care management
- مدیریت مهار کردن مددجو Restraint managemnent
- کمک به مددجو در جهت رفع اختلالات تغذیه ای Nutrional nursing care
- مانیتور نمودن مددجو از لحاظ عوارض داروها و مسمومیت دارویی patient monitoring
- رویکردهای افزایش عزت نفس و کاهش ناامیدی مددجو self steem cure
-- مدیریت بخش اعصاب و روان بعنوان سرپرستار، سوپروایزر و با مدیر پرستاری
توانمندی های گروه:
· بهره مندی از توانمندیهای اعضای هیات علمی با مرتبه علمی مختلف استاد و دانشیاری و استادیاری و مربیان در گروه
· بهره مندی از دانش آموخته های مقاطع کارشناسی ارشد داخلی-جراحی در جهت آموزش بالینی دانشجویان
· علاقمندی و مشارکت فعال اعضای گروه در برگزاری دورههای آموزش مداوم
· بهره گیری از اساتید متخصص در عرصه های آموزشی- پژوهشی و بالینی مختلف
· وجود مربیان جوان و مجرب که می توانند آینده را تضمین نمایند.
وظایف گروه:
· تربیت دانشجویان پرستاری در دو مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد
· انجام پژوهش با متدولوژی های مختلف متناسب با نیازهای گروه، دانشکده، دانشگاه و جامعه
· تعامل به گروه های دیگر دانشکده به منظور ارتقاء و دستیابی به رسالت و اهداف دانشکده
· تعامل با سایر گروه های داخل و بیرون دانشگاه در جهت توسعه آموزش و پژوهش گروه
· مشارکت در برنامه های فرهنگی و اجتماعی