مجموعه رسالت و اهداف گروه کارشناسی ارشد روان پرستاری

تعریف رشته:

روان پرستاری شاخه ای از رشته پرستاری است که با تلفیق آموخته های آموزشی و بافته های پژوهشی و بکارگیری اصول ارتباطات انسانی و نظریه های روان پرستاری و با کسب تبحر و مهارت کافی در زمینه مراقبت های جامع پرستاری خدمات خود را در سطوح مختلف پیشگیری به گروه هدف خود که عموما افرادی هستند که به اختلالات روانپزشکی، ناتوانی های یادگیری و هوشی دچار می باشند ارائه می نمایند

دورنما:

در یک افق ده ساله این دوره از لحاظ استاندارد های آموزشی، تولیدات پژوهشی و کارآفرینی در عرصه جامعه و ارائه مراقبت های پرستاری به مردم  خود را تثبیت نماید و در ردیف 20 برنامه برتر کشور خواهد بود.

رسالت:

رسالت این دوره تربیت پرستارانی متبحر، توانمند، مسئولیت پذیر، اخلاق مدار، جامع نگر و پژوهشگر است که بتوانند با بکار بستن دانش و مهارت کافی به مراقبت از بیماران روان پزشکی و حفظ و ارتقاء سلامت خانواده و جامعه در سطوح مختلف پیشگیری بپردازند. همچنین دانش آموختگان این دوره بایستی قادر باشند مطابق استاندارد های کشوری و بین المللی عمل نموده و با ایفای نقش های تعریف شده شامل نقش مراقبتی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی سلامتی جامعه را ارتقاء داده و منجر به پیشرفت پرستاری شوند.

اهداف اختصاصی گروه:

پس از اجرای برنامه انتظار می رود دانش آموختگان این دوره قادر باشند.

-     مراقبت های روان پرستاری را مبتنی بر فرآیند پرستاری بررسی و ارزیابی، تشخیص، برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی در عرصه های روان پرستاری ارائه دهند و وضعیت سلامت مددجو را در موقعیت های مختلف پایش و پی گیری نمایند.

-     اقدامات لازم در راستای آموزش، حمایت و مشاوره به مددجو و خانواده را ارائه نمایند .

-     برای شناسائی و حل مسائل سلامت مددجویان توان تصمیم گیری مناسب را داشته باشند.

-     توانایی کار تیمی را در شرایط گوناگون در نظام سلامت را داشته باشند.

-     از توانمندی های لازم در امور پژوهش های کاربردی برخوردار باشند .

-     از فناوری ها و دانش روز مبتنی بر شواهد در جهت ارتقاء کیفیت مراقبت از بیماران روانی بهره برداری نمایند.

-     یاد گیرنده مادام العمر باشند.

توانمندی و مهارت های مورد انتظار برای دانش آموختگان

 

(Expected Competencies)

 

الف: توانمندی های پایه مورد انتظار:(General Competencies)

الف توانمندیهای عمومی مورد انتظار برای دانش آموختگان این مقطع عبارتند از :

-     مهارتهای ارتباطی : مهارت ارزیابی مددجوی روانی و خانواده

- تفسیر آزمایشات مانند: الکترولیتها، هورمونها و لیتیوم

- تشخیص مشکلات مددجویان - برنامه ریزی برای مقابله با مشکلات سلامت مددجویان

- انجام مراقبتهای پرستاری لازم برای بیماران روانی و ذهنی

-   ایفاء نقش تخصصی در تیم روان درمانی بعنوان متخصص مراقبتهای روان پرستاری

- مهارت مشاوره در زمینه روان پرستاری - مهارت آموزش در زمینه روان پرستاری به مددجویان، خانواده ها و دانشجویان

- مهارت مدیریت واحدهای مرتبط با رشته و اداره گروه

- پژوهش و نگارش مقالات علمی : مهارت کار تیمی و انجام هماهنگی های بین رشته ای

مهارتهای فرآیندی و رویه ای دانش آموختگان این رشته، بایستی علاوه بر تسلط بر انجام کلیه رویه های تشخیص درمانی ( procedures) که در دوره کارشناسی پرستاری آموخته اند، برای انجام رویه های زیر نیز آمادگی کامل داشته باشند :

-     مراقبت از مددجویان قبل و بعد از الکتروشوک

-     مراقبت از مددجویان مبتلا به اختلالات روانی

-    آرام کردن بیمار پرخاشگر و نا آرام و دارای افکار خودکشی

-     مراقبتهای مدیریت خشم

-     Advanced and Basic Life support

-     به کارگیری نکات، مقررات و ادوات مرتبط با patient safety :

-     مدیریت کنترل مددجو patient control care management

- مدیریت مهار کردن مددجو Restraint managemnent

- کمک به مددجو در جهت رفع اختلالات تغذیه ای Nutrional nursing care

-    مانیتور نمودن مددجو از لحاظ عوارض داروها و مسمومیت دارویی patient monitoring

-     رویکردهای افزایش عزت نفس و کاهش ناامیدی مددجو self steem cure

--     مدیریت بخش اعصاب و روان بعنوان سرپرستار، سوپروایزر و با مدیر پرستاری

توانمندی های گروه:

·         بهره مندی از توانمندیهای اعضای هیات علمی با مرتبه علمی مختلف استاد و دانشیاری و استادیاری و مربیان در گروه

 

·         بهره مندی از دانش آموخته های مقاطع کارشناسی ارشد داخلی-جراحی در جهت آموزش بالینی دانشجویان

 

·         علاقمندی و مشارکت فعال اعضای گروه در برگزاری دورههای آموزش مداوم

 

·         بهره گیری از اساتید متخصص در عرصه های آموزشی- پژوهشی و بالینی مختلف

 

·         وجود مربیان جوان و مجرب که می توانند آینده را تضمین نمایند.

وظایف گروه:

·         تربیت دانشجویان پرستاری در دو مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد

·         انجام پژوهش با متدولوژی های مختلف  متناسب با نیازهای گروه، دانشکده، دانشگاه و جامعه

·         تعامل به گروه های دیگر دانشکده به منظور ارتقاء و دستیابی به رسالت و اهداف دانشکده

·         تعامل با سایر گروه های داخل و بیرون دانشگاه در جهت توسعه آموزش و پژوهش گروه

·         مشارکت در برنامه های فرهنگی و اجتماعی