معرفی رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته پرستاری سلامت جامعه 

تعریف رشته :

رشته پرستاری سلامت جامعه مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته شاخه ای از رشته پرستاری است که دانش آموختگان آن ، با تلفیق علم پرستاری با سایر علوم مرتبط با سلامت و عملکرد مبتنی بر شواهد در عرصه های مختلف جامعه فعالیت دارند و خدمات خود را با تاکید بر پیشگیری اولیه به آحاد جامعه ارائه می کنند . رویکرد اصلی این رشته ، محوریت سلامت جامعه است .


 

 دورنما ( چشم انداز )

در 10 سال آینده این دوره در کشور ، از لحاظ استانداردهای آموزشی ، تولیدات پژوهشی وارائه خدمات پرستاری سلامت جامعه به مردم ، در منطقه در ردیف کشورهای مطرح خواهد بود


 

  رسالت ( ماموریت )

رسالت این دوره ، تربیت پرستارانی آگاه ، کار آمد ، متعهد ، مسئولیت پذیر و پاسخگو است که با تلفیق و کاربرد علم پرستاری و سایر علوم سلامت و عملکرد مبتنی بر شواهد در عرصه های مختلف جامعه فعالیت و موجب ارتقای سطح سلامت جامعه و کیفیت زندگی می شوند.


 

 پیامدهای مورد انتظار از دانش آموختگان

دانش آموختگان این دوره قادر خواهند بود :

  • خدمات پرستاری نیاز را به افراد ، خانواده و جامعه ارائه نمایند.
  • با تفکر انتقادی و به کارگیری روشهای خلاق در امر تصمیم گیری برای حل مسائل بهداشتی جامعه مشارکت نمایند .
  • جهت ارائه خدمات بهداشتی مورد نیاز جامعه در شرایط گوناگون با سایر گروههای نظام سلامت تعامل سازنده داشته باشند .
  • از فناوری ها و دانش روز مبتنی بر شواهد در جهت ارتقاء کیفیت مراقبت های بهداشتی با در نظر گرفتن امکانات و منابع موجود کشور استفاده بهینه نمایند.

 نقش های دانش آموختگان در جامعه

پیشگیری

مراقبتی

آموزشی مشاوره ای

 مدیریتی

پژوهشی

وظایف حرفه ای دانش آموختگان به ترتیب هر نقش به شرح زیر است :

در نقش پیشگیری

  • مشارکت در ایمن سازی جامعه در قالب برنامه های معاونت بهداشتی
  • مشارکت در طرحهای غربالگری در نظام سلامت نظیر : طرحهای غربالگری سرطان ها ، بیماریهای واگیر و غیر واگیر ، بهداشت محیط و بهداشن حرفه ای
  • مشارکت در برنامه های پیشگیرانه نظام سلامت ( برنامه های ارتقا ء سلامت افراد ، خانواده ها و جامعه )
  • بیماریابی در قالب برنامه های نظام سلامت و ارائه گزارش به مسئولیت
  • همکاری در بررسی و تحلیل وضعیت و تشخیص مشکلات در سطح جامعه

 

در نقش مراقبتی

  • ارائه خدمات پرستاری به گروههای هدف دارای اولویت نظیر زنان ، سالمندان ، کودکان و نوجوان ، افراد ناتوان ، کارگران و غیره
  • ارائه مراقبتهای پرسر مراکز بهداشتی در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع
  • پیگیری وضعیت سلامت مددجو و خانواده در منزل با انجام بازدید و ارائه مراقبت های خاص پرستاری و آموزشهای ضروری در منزل و ارجاع در صورت لزوم
  • ارئه مراقبت های فوری پرستاری به آسیب دیدگان در صحنه هایی که دچار سوانح و بلایا شده اند .
  • جلب مشارکت مدد جو و خانواده در کلیه تصمیم گیری های مرتبط با سلامت جامعه
  • مشارکت و همکاری با سایر اعضاء گروه سلامت در ارائه خدمات سلامتی
  • مشارکت با نهادهای اجتماعی جهت ارائه خدمات به گروه های محروم و فاقد دسترس به خدمات سلامتی
  • کمک به پزشک خانواده برای ارائه خدمات پرستاری در جامعه تحت پوشش

 

در نقش آموزشی

  • توانمند سازی فرد ، خانواده و جامعه در ارتباط با سلامت
  • آموزش فرد ، خانواده و جامعه در سطوح پیشگیری بر اساس نیازها
  • به کار گیری دانش ، روشها و فناوری های نوین در ارائه خدمات آموزشی
  • مشارکت و همکاری در اموزش دانشجویان دوره های کارشناسی و کارکنان نظام سلامت در عرصه ارائه خدمات سلامت
  • مشارکت در تدوین دستوالعملهای آموزشی در برنامه های حاکمیت بالینی

 

در نقش آموزشی

  • همکاری در ارجاع فرد و خادر نظام سلامت
  • تحلیل، شناسایی مشکلات پرستاری در جامعه و ارائه راهکارها ی اصلاحی به مسئولین مریوطه

 

در نقش مدیریتی

  • مشارکت در سیاستگذاری های پرستاری در جامعه
  • همکاری در برنامه ریزی و اجرای برنامه های سلامت در جامعه ، با تاکید بر خدمات پرستاری برنامه ها
  • همکاری در مدریت بحرانهای اجتماعی در زمینه پرستاری

 

در نقش پژوهشی

  • همکاری و مشارکت در انجام و توسعه پژوهش های سلامت محور و مبتنی بر جمعیت در نظام سلامت ( Health System Research )  در رشته پرستاری جامعه
  • پیشنهاد و اجرای طرحها بنیادی و کاربردی
  • انجام پژوهش و ارائه مقاله در کنگره های ملی بین المللی در راستای پرستاری سلامت جامعه
  • انتشار، انتقال دانش و به کارگیری نتایج تحقیقات در توسعه و ارتقای سطح کیفیت خدمات بهداشتی درمانی ، توانبخشی و مراقبتهای پرستاری جامعه

 

توانمندی و مهارتهای اصلی مورد انتظار

( Expected Competencies )

 

الف : توانمندی های عمومی مورد انتظار ( General Competencies )

  • مهارتهای ارتباطی ( فردی و گروهی )
  • انجام مصاحبه
  • نقد ، سیاستها ، پروژه ها ، برنامه ها و فرایندها
  • آموزش به فرد و خانواده
  • پژوهش نگارش مقالات علمی
  • مهارت های حل مسئله
  • مهارتهای مدیریت ( مهارتهای فنی ، ادراکی ، انسانی ، سیاسی ، شبکه سازی و ارتباطی )
  • وظایف مدیریتی ( برنامه ریزی ، سازماندهی ، اداره و پایش ، بکارگیری تکنیکها ،  تصمیم گیری ، ارزشیابی ، هماهنگی و بازنگری )
  • ارزیابی خطرات سلامت جامعه  ( Environmental Visit )
  • ارزیابی سلامت عمومی در جامعه
  • Home Visit
  • School visit
  • رشد و نمو کودکان
  • ارزیابی توانمندی های سالمندان
  • کنترل عفونت در بخش های بیمارستانی و مراکز بهداشتی درمانی و عرصه های پرستاری
  • مهارت ایمن سازی
  • توانایی تریاژ بیماران
  • ارجاع به منابع جامعه و پیگیری
  • تهیه گزارش
  • خود ارتقایی مادام العمر

شرایط و نحوه پذیرش در دوره:

–    قبولی در آزمون ورودی مطابق با ضوابط و مقررات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
–    دارا بودن مدرک کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته پرستاری اخذ شده از داخل و خارج از کشور با تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

مواد امتحانی آزمون کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه و ضرایب آن:

ردیف

مواد امتحانی

ضرایب

۱

پرستاری داخلی جراحی

۳

۲

پرستاری کودکان

۲

۳

پرستاری بهداشت مادران و نوزادان

۲

۴

پرستاری بهداشت جامعه

۳

۵

پرستاری بهداشت روان

۲

۶

زبان عمومی

۲

جمع

۱۲

 

برنامه درسی (سرفصل) پرستاری سلامت جامعه و تعداد واحدها :

 تعداد واحدها : 32 واحد
دروس اختصاصی: 28 واحد
پایان نامه : 4 واحد

 جایگاه های شغلی دانش آموختگان

1.      مراکز بهداشتی درمانی

2.      بیمارستانها در سیستم پزشک خانواده و نظام ارجاع

3.      مراکز توانبخشی ، نگهدار ی سالمندان

4.      مدارس

5.      مراکز درمان اعتیاد

6.       عرصه هایی که دچار سوانح و بلایا شده اند

7.      کلیه سازمانها و ارگانها نیازمند به خدمات پرستاری سلامت جامعه

8.      مراکز تحقیقات ، شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد