شیوه نامه اجرایی برنامه درسی رشته کارشناسی ارشد پرستاری داخلی - جراحی مصوب 1400
مقدمه:
جهت نیل به اهداف آموزشی و پژوهشی، مهم ترین رویکرد رعایت و اجرای صحیح برنامه آموزشی می باشد . آخرین برنامه آموزشی رشته کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی در سال 1400 به تصویب رسیده و برای اجرا به دانشگاه های علوم پزشکی ارسال گردیده است. لذا به منظور اجرای صحیح برنامه فوق این شیوه نامه تدوین گردیده است.
تعاریف
برنامه آموزشی: عبارتست از تعیین اهداف آموزشی و پیش بینی عملیات و فعالیتهای آموزشی برای رسیدن به اهداف آموزشی از قبل تعیین شده با توجه به امکانات و محدودیت های آموزشی و همچنین نظام ارزشی جامعه.
کوریکولوم: کوریکولوم عبارتست از آنچه که بایـد در یـک برنامـه آموزشـی رخ دهد، آنچه هدف آموزش دهنده می باشد و آنچه در راه این هدف انجام می گیرد.
اجزای کوریکولوم: هر کوریکولوم، جدا از برداشت ها و تعاریف متعدد آن، بایستی دارای 4 جزء باشد:
اهداف ومحتوا
هدف کلی
پس از اجرای برنامه انتظار می رود دانش آموختگان این دوره قادر باشند.
- مراقبت های تخصصی پرستاری را بر اساس فرایند پرستاری و در عرصه های مختلف ، به مدد جویان ارائه دهند.
- در نقش آموزشی از عهده برنامه ریزی ، اچرا و ارزشیابی آموزشی فراگیران(همکاران، مددجویان و خانواده آن ها) برآیند.
- در تدویت سیاست های مرتبط با ارتقای سلامت بزرگسالان، مشارکت فعال داشته باشند.
- در برنامه هاب پژوهشی ،همکاری و مشارکت داشته باشند.
- مرلقبت های پرستاری استاندارد را با هدف پیشگیریو ارتقاء سطح سلامت جامعه ، ارائه نمایند.
- با اعضای تیم سلامت،مددجویان و همراهان، ارتباطی موثر و حرفه ای برقرار نمایند.
- با تمام اعضای تیم درمان، همکاری بین حرفه ای داشته باشند.
- توانایی کارآفرینی در جامعه در حوزه سلامت داشته باشند.
توانمندی و مهارت های مورد انتظار برای دانش آموختگان
(Expected Competencies)
الف: توانمندی های پایه مورد انتظار:(General Competencies)
برقراری ارتباط اخلاق مدارانه با مددجو، خانواده، تیم سلامت و مدیران
بکارگیری تفکر نقادانه در برنامه ریزی مراقبتی مددجویان و ارائه پیشنهادات در راستای ارتقاء ابعاد مختلف نظام سلامت
بکارگیری و مشارکت در مدیریت (سیاست گذاری- برنامه ریزی- سازماندهی- پایش- نظارت و کنترل- ارزشیابی) مبتنی بر شواهد
شناخت، تحلیل و حل مسائل سلامت بزرگسالان بر اساس بکارگیری روش حل مساله
تصمیم گیری و قضاوت مبتنی بر شواهد در موقعیت های فوری و عادی مرتبط با سلامت بزرگسالان
طراحی و اجرای پژوهش های مورد نیاز و استفاده از نتایج آن در برنامه ریزی مراقبت از مدد جویان
کاربرد اصول گزارش و نگارش علمی در انتشار نتایج پژوهش ها و اطلاعات علمی
رعایت اصول حرفه ای در تمامی فعالیت ها
توسعه و ارتقاء فردی و سازمانی
برنامه ریزی و ارائه مراقبت بر اساس مدل های پرستاری
طراحی و اجرای برنامه های آموزش کارکنان پرستاری
استراتژی های یاددهی یادگیری
بر اساس آنچه در برنامه آموزشی آمده است این برنامه بر راهبردهای آموزش مبتنی بر وظایف، آموزش جامع نگر، آموزش جامعه نگر، آموزش مبتنی بر مشکل، آموزش مبتنی بر موضوع، آموزش بیمارستانی، آموزش مبتنی بر شواهد و آموزش سیستماتیک استوار است بنابراین گروه پرستاری در آموزش های خود رویکردهای فوق را مد نظر قرار داده و از آنها استفاده خواهد نمود.
روش ها و فنون آموزشی:
· در مباحث نظری از روش های آموزشی سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث در گروه های بزرگ و کوچک، آموزش از طریق کار در تیم (Team Based Learning)، کارگاه های آموزشی، ژورنال کلاب ، ارایه مورد بیماری و ارایه کنفرانس استفاده خواهد شد.
· مباحث عملی: از روش آموزشی مستقیم و شبیه سازی از طریق کار با مانکن و در سالن پراتیک استفاده خواهد شد.
· روشهای آموزشی مورد استفاده در کارآموزی و کارورزی: روش کار Case Method خواهد بود و از روش های آموزشی راند بیماران، مشاهده مستقیم و بازخورد، کنفرانس های درون بخشی، ارایه case، کارپوشه و لاگ بوک استفاده می شود.
فرایندهای ارزیابی دانشجویان
· ارزیابی به صورت تکوینی و نهایی انجام خواهد گرفت.
· در دروس نظری ارزیابی تکوینی به صورت کوئیز و آزمون میان ترم خواهد بود. ضمن اینکه اساتید می توانند از کنفرانس های کلاسی ، تکالیف و ارایه مورد بیماری نیز برای ارزیابی تکوینی استفاده کنند.
· ارزیابی نهایی (summative) در دروس نظری به صورت آزمونهای چندگزینه ای، EMQ، صحیح غلط، آزمون شفاهی و آزمون تشریحی استفاده می شود. آزمون ها باید به نحوی انجام گیرد که سطوح مختلف توکسونومی بلوم را در حیطه شناختی پوشش دهد.
· در دروس عملی ارزیابی از طریق آزمون ساختارمند عینی انجام خواهد گرفت.
· در دروس کارآموزی و کارورزی ارزیابی دانشجو با استفاده از مشاهده مستقیم ، چک لیست های ارزیابی، پورتفولیو ، لاگ بوک و ارزیابی 360 درجه انجام می شود.
· در ارزیابی دانشجو در هرکدام از دروس اساتید موظف به استفاده از دو نوع آزمون می باشند.
· قبل از آزمون ها اساتید موظف به تهیه جدول بلوپرینت آزمون می باشند.
· کلیه آزمون های کتبی پس از آزمون باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.
فرایندهای ارزشیابی کوریکولوم
1. تعیین ، انتخاب ، پالایش ، یا تغییر غایت های برنامه و هدف های ارزشیابی
2. مشخص کردن استاندار ها / هدف ها
3. تهیه طرح ارزشیابی مناسب
4. انتخاب یا تولید روش های جمع آوری داده ها
5. جمع آوری داده های مناسب
6. پردازش ، خلاصه کردن و تحلیل داده ها
7. مقایسه داده ها با استانداردها
8. گزارش و بازخورد دادن از نتایج
· ارزشیابی برنامه از نظر ذینفعان بر نامه شامل اعضای هیئت علمی، کارشناسان، دانشجویان و دانش آموختگان انجام می شود.
· ارزشیابی برنامه شامل درونداد، فرآیند و برونداد می باشد.
حوزه های ارزشیابی |
سؤالات ارزشیابی |
منبع ارائه اطلاعات |
روش و ابزار گردآوری اطلاعات |
زمان و تناوب گردآوری اطلاعات |
فرد یا افراد مسئول گردآوری اطلاعات |
مبنای تفسیر اطلاعات ارزشیابی |
پذیرش دانشجو |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
منابع و امکانات |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
برنامه آموزشی |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
هیئت علمی |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
فراگیران |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
یاددهی و یادگیری |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|||
سنجش و ارزیابی |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
تحقیقات و فن آوری |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
دانش آموختگان |
|
|
|
|
|
|
چک لیست ارزیابی برگزاری دوره ها/برنامه های آموزشی
نام گروه برگزار کننده : عنوان دوره : سال و مقطع تحصیلی :
تاریخ اجرای دوره : تعداد دانشجویان:
تاریخ اجرای دوره (شروع وپایان دوره) : محل برگزاری :
نام و نام خانوادگی مدرس دوره : تاریخ نظارت بر اجرای دوره :
نام و نام خانوادگی ناظر:
ردیف |
|
عنوان |
امتیاز مطلوب |
امتیازکسب شده |
1 |
فرایند قبل از اجرای دوره |
تدوین دوره آموزشی طبق طرح درس مبتنی بر کوریکولوم مصوب |
2 |
|
3 |
پوشش کامل محتوای کوریکولوم در طرح درس |
2 |
|
|
4 |
بررسی صالحیت مدرسان (مدرک مرتبط – سابقه تدریس – تجریه مرتبط – شایستگی عمومی ) |
2 |
|
|
5 |
هماهنگی با مدرسین دوره قبل از اجرا ( در خصوص زمان اجرای دوره – ارائه دروس – محتوای آموزشی ) |
2 |
|
|
6 |
تهیه طرح درس و برنامه زمانبندی دوره آموزشی توسط مدرسین |
2 |
|
|
7 |
تهیه منابع علمی موردنیاز (جزوه – کتاب – نرم افزار و ...) |
2 |
|
|
8 |
آماده نمودن وسایل کمک آموزشی مورد نیاز دوره |
2 |
|
|
9 |
فرایند احرای دوره |
توجیه دانشجویان در خصوص اهداف ، محتوا، نحوه ارائه دروس و مقررات آموزشی توسط مسئول دوره |
2 |
|
10 |
ارائه دروس توسط مدرسین بر اساس سرفصل دروس و طرح درس |
2 |
|
|
11 |
برگزاری پیش ازمون و پس آزمون |
2 |
|
|
12 |
اجرای دوره آموزشی مطابق با برنامه زمانبندی |
2 |
|
|
13 |
اجرای ارزشیابی تکوینی و نهایی |
2 |
|
|
14 |
ارائه سؤالات در بازه زمانی مقرر به کمیته امتحانات |
2 |
|
|
15 |
اعلام نمرات در اسرع وقت به مدیر گروه و سایت سما |
2 |
|
|
16 |
انجام ارزشیابی دوره و مدرس توسط دانشجویان |
2 |
|
|
17 |
فرایند پس از اجرای دوره |
تحلیل نتایج ازمون و اصالح آزمون با توجه به نتیجه تحلیل |
2 |
|
18 |
برنامه ریزی جهت اصلاح دوره بر اساس نظر سنجی از فراگیران |
2 |
|
|
19 |
استخراج وتحلیل نتایج ارزشیابی دوره و مدرس |
2 |
|
|
20 |
انجام فعالیتهای مداخله ای براساس تحلیل نتایج ارزشیابی دوره |
2 |
|
|
21 |
ارائه نتایج دوره به مدیر گروه |
2 |
|
|
جمع |
|
42
|
|